Door middel van videoverhalen maken jongeren portretten van de buurt. Dit verhoogt en versterkt de sociale cohesie in de buurt.
Wat wilt u doen en hoe?
Wij willen graag een ruimte in stadsdeel Oud-Oost (bijvoorbeeld een leegstaand pand in winkelcentrum Oostpoort of een ruimte in het stadsdeelkantoor), ombouwen tot een studioruimte. Hierin gaat een groepje jongeren uit de buurt zelf video content maken voor een nieuw YouTube-kanaal, over Amsterdam-Oost. De ruimte wordt ingericht met professionele apparatuur en de jongeren worden begeleid door mediaprofessionals.
Buurtbewoners kunnen in en uit lopen als zij een nieuwtje of verhaal hebben dat zij graag kwijt willen. Op deze manier krijgt de buurt een stem en komen de bewoners met elkaar in contact. Ook de gemeente en ondernemers kunnen een onderwerp indienen dat zij belangrijk vinden. Alle thema’s en projecten uit Oost Begroot kunnen gebruik maken van deze faciliteit.
Voor de inrichting van de ruimte (naast de apparatuur) zullen we winkeliers uit de buurt benaderen om een bijdrage te leveren, dit helpt bij de betrokkenheid van de buurt bij dit project.
Wie of wat heeft u hiervoor nodig?
Voor dit plan vragen wij een ruimte in het stadsdeelhuis of een lege winkelruimte. Daarnaast vragen wij financiering voor het werven, trainen en begeleiden van jongeren, de productie van de content en de benodigde apparatuur.
Wat willen wij bereiken?
Studio Oost moet buurtbewoners (en ondernemers) bij elkaar brengen en jongeren een leuke, leerzame tijdsbesteding geven.
Jongeren kunnen hier terecht om hun eigen buurt in beeld te brengen. Wat houdt hen bezig? Waar maken zij zich druk om? Hoe ziet hun wereld eruit? Wat kunnen zij voor anderen betekenen?
Wanneer jongeren een doel hebben in hun eigen stadsdeel en daar ook een verantwoordelijkheid in krijgen zullen ze zorgvuldiger met hun omgeving omgaan. Als je ergens voor gezorgd hebt ben je daar meestal wat zuiniger op.
Planning
Aan het begin van het nieuwe schooljaar willen we de eerste jongeren uit de buurt uitnodigen om gezamenlijk aan de studio, het platform en de redactie te gaan bouwen. 1 Oktober willen wij de eerste video’s live hebben staan op een apart YouTube-kanaal.